Ausländerbehörde
Die Ausländerbehörden sind Ansprechpartner*innen für Menschen aus aller Welt, die im Stadtgebiet Hannovers wohnen. Sie treffen aufenthaltsrechtliche Entscheidungen und helfen bei Einbürgerungs- und Staatsangehörigkeitsrecht.
Ausländische Einwohner*innen, die nicht im Stadtgebiet Hannover wohnen:
Bitte wenden sie sich an die Ausländerbehörde der Region.
Foreign residents who do not live in the city of Hanover:
Please contact the immigration office in the region.
Terminvereinbarung nötig
Vorsprachen bei der Ausländerbehörde sind aktuell nur nach Voranmeldung im Internet möglich. Bitte geben sie ihre persönlichen Daten und der Grund für die Vorsprache in diesem Formular an:
Innerhalb weniger Tage bekommen sie eine E-Mail mit einer Bestätigung und einem Termin.
Wichtig: Nach Abschicken des Formulars werden sie per E-Mail gebeten, ihre Anmeldung zu bestätigen. Bitte achten sie daher unbedingt auf die Richtigkeit Ihrer E-Mail-Adresse!
Bei folgenden Angelegenheiten wenden Sie sich bitte an die Bürgerämter:
- Ummeldungen innerhalb Hannovers
- Abmeldungen
- Meldebescheinigungen
- Führungszeugnisse
- Untersuchungsberechtigungsscheine
- Beglaubigungen
- Führerscheinanträge
- Anmeldung von EU-Bürgern
Auch hier benötigen sie einen Termin:
Häufig gestellte Fragen und Antworten
Zuständige Teams der Ausländerbehörde:
Allgemeiner Kundenservice:
Tel. +49 511 168-32330
Allgemeiner Kundenservice für EU-Bürger und deren Familienangehörigen, Verpflichtungserklärungen und Visaangelegenheiten:
Tel. +49 511 168-32338
Kundenservice für Fachkräfte und Studierende und deren Familienangehörigen:
Tel. +49 511 168-32337
Einbürgerungen und Staatsangehörigkeit:
Tel. +49 511 168-46960
Appointment mandatory
Hannover's immigration office only offers the opportunity for a visit in person after you have registered in advance on the internet. Please enter your personal data and the reason for your interview:
Within a few days, you will receive an e-mail with a confirmation, which will entitle you to enter the building the week afterwards.
Important: After sending the form, you will be asked by e-mail to confirm your registration. So please pay attention to the accuray of your e-mail address!
Exceptions:
Residence registration, change of address and deregistration
Only the Hanoverian citizens' offices are responsible for registrations, changes of registrations and de-registrations and no longer the immigration authorities.
Make sure you bring your proof of identity (ID / passport) and the ID documents of all family members to the appointment. For registrations and re-registrations, please also bring all civil status documents as well as the home owner confirmation for your current apartment in Hannover.
Please book an appointment in one of the citizens' offices
Book appointment citizens' office
Frequently asked questions and answers
Responsible teams of the immigration authorities:
General Customer Service:
Tel. +49 511 168-32330
General customer service for EU citizens and their family members,
declarations of commitment and visa matters:
Tel. +49 511 168-32338
Customer service for professionals and students and their
family members:
Tel. +49 511 168-32337
Naturalizations and citizenship:
Tel. +49 511 168-46960